رمز و راز غیرقابل توضیح به روستای فیلبند کشف شده است



Free photo glass structure and steel جنگل دالخانی با وسعتی بالغ بر ۶۰۰ هزار مترمربع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر قرار دارد. بعد از رسیدن به این سه راهی به سمت جنت آباد رودار حرکت کنید و پس از پیمودن چیزی حدود 23 کیلومتر به جنگل دالخانی خواهید رسید. روستای سرسبز جنت رودبار در مسیر جنگل سحرانگیز و زیبای دالخانی قرار دارد که یکی از بهترین جاذبههای گردشگری رامسر است. شما می توانید با حرکت به سمت اسالم علاوه بر لذت بردن از مسیر، به مناطق زیبای گردشگری اطراف اسالم نیز بروید. در کنار این آبشار می توانید عسل های طبیعی که محصول بومیان است را نیز خریداری کنید. این مطلب از چتراتا را به گردشگران و علاقه مندان طبیعت و جنگل اختصاص داده ایم ،پس چتراتا را همراهی کنید تا این طلای سبز را بهتر بشناسید. اگر به قصد کمپینگ یا کوهنوردی عازم جنگل الیمستان آمل میشوید بهتر است اواسط فصل بهار یا اوایل پاییز را انتخاب کنید تا هم از طبیعت اطراف لذت ببرید و هم خنکی هوا روحتان را تازه کند! اگر قصد دارید که از سمت آمل راهی جنگل الیمستان بشوید، باید در 20 کیلومتری جاده هراز از سمت آمل وارد همان مسیر جاده الیمستان یا امامزاده قاسم بشوید و مسیر را طبق معمول تا خود روستای الیمستان ادامه دهید.

مسیر صعود به قله الیمستان از همان ابتدای ورود به جنگل با علامتهای مختلفی مشخص شده است. در طول مسیر از ابتدای جنگل تا قلهی الیمستان که در ارتفاع ۲۵۱۰ متری قرار گرفته، شما با پوششهای گیاهی متفاوت و اختلاف دمایی جذاب برمیخورید. راه دسترسی به جنگل الیمستان : از آمل کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به جاده فرعی سمت راست با تابلوی امام زاده قاسم یا امامزاده لهاش برمی خورید وارد آن شوید، در اوایل مسیر به دو راهی می رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید، جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار حدود ۷ کیلومتر است که ابتدا ما را به روستای لهاش و پس از ۵ کیلومتر مسیر خاکی به روستای الیمستان می رساند. آغاز کوه درفک بلندی های شرق دره سپید رود بوده، رشته کوه های غرب گیلان تا مرز این دره پیش آمده و از آن پس قله درفک با کوهپایه های جنگلی انبوه و دیواره صخره ای تمام می شود. قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در زمستان به شمار می رود. در مسیر کوهنوردی الیمستان و نرسیده به قله، حفرههایی به عمق ۱۰ متر دیده میشوند که گفته میشود جای دو شهاب سنگ بزرگ هستند. جنگل الیمستان به خاطر نوع پوشش گیاهی و مه آلود بودن در میان طبیعت گردها، جایگاه ویژهای دارد. آنها که عاشق طبیعت هستند و دوست دارند که وقتشان را در طبیعت سپری کنند میتوانند در گوشه و کنار جنگل و جاهایی که مناسب است چادر برپا کنند و شب را در محیط جنگل که تقریبا بیخطر است سپری کنند. آلیما یک گیاه بومی پیازچه مانند است که تقریبا حوالی اردیبهشت ماه هرسال در گوشه و کنار جنگل رشد میکند. از یاد نبرید که حتما به مقدار لازم مواد غذایی به همراه داشته باشید؛ چون در اطراف جنگل و روستا جایی برای خرید وجود ندارد.

البته فراموش تان نشود که از این روستا دست خالی خارج نشوید و با خرید محصولات محلی از جمله غلات، لبنیات و عسل به اقتصاد روستا کمک کنید. سعی کنید آتش روشن نکنید و اگر مجبور به این کار شدید از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید. اکثر گردشگران سفر یک روزه به این روستا دارند و معمولا در این این روستا نمیمانند. فرقی ندارد که عاشق کوهنوردی، عکاسی یا کمپینگ در دل طبیعت باشید، این روستا و جنگل الیمستان است که هر گردشگر و بینندهای را شگفتزده میکند. مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای الیمستان آغاز شده و پس از گذر از میان درختان و دشت به مقبره امامزاده قاسم ختم میشود که مکانی مقدس برای محلی هاست و کوهنوردان برای اقامتهای شبانه در اطراف آن چادر میزنند. با ورود به این جنگل با منظره زیبای قله دماوند، انبوه درختان سبز و دشتهای پر گل، جادو میشوید و لحظهای دست از تماشای این نقاشی بی نظیرِ طبیعت بر نمیدارید. در کل این جنگل منطقه ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه های زیبایش می باشد و جاذبه هایی همچون طبیعت زیبای پاییزی جنگل های الیمستان، پیاده روی در جنگل، ارتفاعات زرشک کوه، دورنمای زیبای قله دماوند بر زیبایی آن افزوده است. زیباییهای طبیعت در اینجا تمام نمیشوند و هر لحظه بر تعداد آنها افزوده میشود. دقایقی را در آغوش آرام طبیعت گذراندیم و مقصدی دیگر را شناختیم. دیگر خبری از جاده های کویری و خار و خاشاک نیست. در میان جنگل الیمستان خبری از رستوران یا مرکزی برای تهیه غذا نیست. لهاش هم مثل الیمستان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران است. فاصله این روستا تا آمل تقریبا 50 کیلومتر است. اسم قلادرن را شاید در سفر به الیمستان از زبان راهنماهای محلی و مردم روستا بشنوید.

راه دسترسی: برای رسیدن به جنگل الیمستان باید از آمل به کیلومتر ۲۰ و یا از تهران، به کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز بروید و با دیدن تابلوی امامزاده قاسم یا امامزاده لهاش به جاده فرعی سمت راست وارد شوید. الیمستان، روستایی توریستی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل که در کیلومتر ۲۰ جاده هراز از آمل واقع شده است. اتو، روستایی از روستاهای سوادکوه از توابع بخش مرکزی در استان مازندران می باشد. اگر دوست دارید بهتر و بیشتر با این جنگل افسانه ای آشنا شوید و بهترین اقامتگاه را برای اجاره ویلا در مازندران انتخاب کنید، با لوکس ویلا همراه ما باشید. بعد از رسیدن به کاشان بالاتر از میدان بسیج، در بلوار ملاصدرا وارد خروجی سمت راست شوید. گفتنیها از زیبایی شهر و جاهای دیدنیاش بسیار است که بماند به وقت خودش. ساحل سنگی شهرداری از بهترین ساحل های رامسر است که میتوان شاهد امواج دریا و پرواز مرغان دریایی بود. قدمت جواهردشت به زعم ساکنان آن به حدود ۸۰۰ سال پیش برمیگردد؛ اما برخی از کارشناسان بر اساس شواهد موجود و سبک معماری، عمر این روستا را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال تخمین میزنند.این منطقه در ارتفاع حدود ۲,۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و شرایط اقلیمی در پاییز و زمستان نظیر ازتفاع، آب و هوای خشک، ناهمواری راه، بارش سنگین برف و وزش شدید باد، اجازه زندگی دايمی در این روستا را به افراد نمیدهد. برای دسترسی به روستا و جنگل الیمستان باید راهی جاده پر پیچوخم و البته بسیار زیبای هراز بشوید. این امامزاده درست در ابتدای روستای فیلبند واقع شده که گنبد نقره ای رنگ زیبای آن از فاصله دور نیز مشخص است. مسیر جنگل بهجز همان ابتدای مسیر پیادهروی چندان مناسب افراد مسن یا کودکان نیست؛ پس ترجیحا اگر دارای شرایط جسمانی مناسب هستید به فکر سفر به جنگل الیمستان باشید.

در فصل زمستان محیط جنگل ممکن است چیزهای غیر منتظره پیش روی چشمانتان بگذارد، پس بهتر است با احتیاط بیشتر برای سفر برنامهریزی کنید و خصوصا در جادههای شمال احتیاط را رعایت کنید. از آنجایی که این اسبها وحشی هستند باید مراقب باشید که مزاحمشان نشوید و آنها را در خانه خودشان ناراحت نکنید وگرنه ممکن است صاحبخانه از خانه بیرونتان کند! نام یکی از مشهور ترین نمایش های باله در دنیا، دریاچه قو بوده که چایکوفسکی از آهنگ سازان برجسته باله موسیقی آن را نواخته است. الیمستان در منطقهای مرتفع و کوهستانی قرار دارد و دارای اقلیمی کوهستانی است و در هر فصل رنگ تازهای به خود میگیرد؛ اما در اردیبهشت و پاییز به اوج زیبایی خود میرسد. همان طور که گفتیم این عمارت دارای آب و هوای ییلاقی میباشد و در زمستان بسیار سرد میشود؛ بنا بر این بهترین فصل برای سفر به این منطقه بهار و تابستان است. زمستان: زمستان با برف و یخبندان از راه میرسد و لباس سپید را بر تن درختان مینشاند. الیمستان، نام جنگلی رویایی و مه آلود است که در کنار روستایی به همین نام قرار دارد که طبیعت بکر و زیباییِ درختان و مراتعش زبانزد خاص و عام است. فصل پاییز طبیعت اطراف آبشار بسیار رنگارنگ و زیبا است؛ اما گاهی به علت بارش فراوان باران مسیر صعبالعبور میشود. آب روستا از چشمههای فراوان اطراف روستا و جنگل تامین میشود و اهالی خونگرم روستا به کشت غلات، تولید عسل و لبنیات مشغولاند. همین شهرت گیاه آلیما باعث شده که روستا و جنگل الیمستان به این نام شناخته شوند! بهار: با آغاز بهار، طبیعت جانی تازه میگیرد و با فرا رسیدن اردیبهشت ماه گیاه الیما در جنگل الیمستان رشد میکند.

طبیعت جنگل الیمستان فصل و زمان خاصی نمیشناسد. در طول زندگی پر از فراز و نشیب حتما به این نتیجه رسیدهاید که زمان همیشه از آن ما نخواهد بود؛ پس چه بهتر که از ثانیههای زندگی به بهترین نحو استفاده کنیم. پس از حدود ۷ کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته باریک و پر پیچ و خم به روستای لهاش و پس از ادامه مسیر در ۵ کیلومتر جاده خاکی به روستای الیمستان میرسید. الیمستان بهترین فضا را برای پیاده روی و لذت بردن از زیباییهای طبیعت برای شما فراهم میآورد. پس با بردن خوراکیهای خود میتوانید پیک نیک ساده و دوستانهای به راه بیاندازید و خاطرهای خوش را در کنار یکدیگر ثبت کنید. حواس تان باشد که طبیعت امانتی در دست ماست و باید آن را برای آیندگان هم حفظ کنیم؛ پس زبالهای از خود بر جای نگذارید. در این مسیر روستای توریستی سنگچال قرار داره که مراتع و تپههای سرسبز اطراف اون بین اهالی طبیعت بسیار محبوبه. بومیها و اهالی الیمستان از افسانهای قدیمی میگویند که طبق آن این دو گودال جای زانوهای رستم بودهاند. جنگل الیمستان در شمال ایران یکی از آن جنگلهایی است که به خاطر جلوههای بی دلیل خود توانسته گردشگران زیادی را به سوی خود بکشاند. دقیقاً به خاطر همین آرامش و منظره رؤیایی که دارد توانسته بخشی از وجود گردشگران را برای همیشه در خود نگه دارد. گذشته از این که در مجاورت تپه باستانی تورنگ تپه یک استخر طبیعی و بزرگ وجود دارد باید در ارزش تاریخی این تپه توجه ویژه ای کرد، چرا که باستان شناسان عقیده دارند که قدمت این تپه و زندگی در آن به ۵ هزار سال قبل می رسد. در اطراف روستا نه فقط جنگل الیمستان بلکه دشتهای سرسبز و وسیعی وجود دارند که اسبهای وحشی در آنها زندگی میکنند و با سرعت هرچه تمام از این طرف به آن طرف میدوند.

در این شهر، شما میتوانید با زندگی در کنار طبیعت، فرهنگ و ارزشهای اجتماعی جدید آشنا شوید و به یک زندگی شاد و خوشبخت دست پیدا کنید. طوری که به محض رسیدن به ورودی این مجموعه گویی وارد یک منطقه ی اسرار آمیز با چشم انداز کوه دماوند و درختانی سرسبز و بلند می شوید. درختانی سر به فلک کشیده و تنومند و قلعه الیمستان از جاذبه های دیدنی این منطقه به شمار می رود. زیباییهای جنگل الیمستان به حدی است که نه تنها گردشگران و علاقهمندان به طبیعت بلکه نگاه عکاسان را نیز به خود جلب کرده است. اهالی این روستا از طرفدارن ورزشهای فوتبال، والیبال و کشتی گیله مردی هستند که گاهی اوقات، مسابقاتی نیز در روستا برپا میشود و شور و حال خاص خود را دارد. از مکانهای دیدنی این روستا میتوان به بقعه دخترپاک اشاره کرد. وی ادامه داد: کشیدن فنس در اطراف یا در عمق چهار متری گل هم توسط برخی از کارشناسان پیشنهاد شده و میتوان روی آن مطالعاتی انجام داد. این آبشار در فاصله 5 كيلومتري جنوب شهر كردكوي در داخل كوه و در عمق جنگل قرار دارد که انتظار گردشگران و تماشاگران و شاکران این همه زیبای خالق را میکشد.صداي دلنشين و ترنمي که ازريزش آرام آب از دل كوه و از بلنداي طبيعت فرو مي ريزد آرام بخش روح و روان هربيننده اي است. از این رو تصمیم گرفتیم شما را با بخش جذاب از شهر زیبای مازندران آشنا کنیم. الیمستان به خاطر همین جمعیت کم و مناظر طبیعی که مانند آنها را در هیچ جای کشور پیدا نخواهید کرد به طلای سبز مازندران و ایران مشهور است.

اگر به دنبال اقامتگاه در جنگل الیمستان هستید از همین حالا باید خبردار باشید که امکانات خاصی برای اقامت در جنگل الیمستان وجود ندارد. در روستای الیمستان، جنگل و دشت اطرافش، اسبهایی را خواهید دید که در طبیعت به این طرف و آن طرف میروند و مناظر خاصی را ایجاد میکنند. محلیها از این گیاه بهعنوان خوراکی استفاده میکنند و با آن خورشت و آشهای خوشمزه میپزند. اگر از تهران راهی این منطقه زیبا شده اید مسیر خود را باید از جاده تهران به فیروزکوه شروع کنین و در نهاست با گذشتن از پل سفید وارد این جنگل زیبا شوید. خود را به میدان خزر برسانید و آن را دور بزنید و وارد بلوار امام رضا شوید. قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه های این روستا است که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند. سورتمه سواری در نمک آبرود، یکی دیگر از جاذبه ها و تفریحاتی است که می توانید امتحان کنید. میتوانید شب را در یکی از این کلبهها استراحت کنید و از تماشای سرسبزی جنگل پاییندست و قله دماوند لذت ببرید، یا اینکه چادر و یک آتش کوچک برپا کنید و از هوای آزاد لذت ببرید. اگر سفر به این جنگل برایتان جذاب هست میتوانید از تور یک روزه استفاده کنید و لذت سفر را ببرید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ماسوله شهری قدیمی و سنتی است که در آن تمام خانهها زرد رنگ هستند و پس زمینه آن، کوههای سر به فلک کشیده و جنگل کاملاً سرسبز و و با طراوت است. با ما در پینورست همراه باشید تا گشت و گذاری در دل جنگل الیمستان آمل داشته باشیم و برایتان از دیدنیهای آن بگوییم.

اما اگر تمایلی به کمپینگ در دل طبیعت ندارید یا شرایط به گونهای است که نمیتوانید شب را در محیط جنگل پشت سر بگذارید اجاره اقامتگاه در روستاها و شهرهای اطراف در شهر آمل اصلا فکر بدی نیست! بعد از پشت سر گذاشتن چند پیچوخم در این جاده فرعی به یک دوراهی خواهید رسید و باید راه سمت چپ را انتخاب کنید. از اینجا باید مسیر 7 کیلومتری یک جاده باریک و پر پیچوخم را پشت سر بگذارید تا در بین راه به روستای لهاش برسید. روستای لهاش مثل روستای الیمستان کنار جنگل نیست و اولین نشانههای جنگل الیمستان را بعد از این روستا میتوانید ببینید، اما شک نکنید که لهاش بهعنوان یک روستای خوش آبوهوا و دارای امکانات رفاهی که میتوانند نیازهای اولیه شما را برطرف کنند قطعا ارزش دیدن دارد. به قول مردم قدیمی منطقه چون در دوران قدیم فردی با نام جواهر بزرگتری مردم روستا بوده است به همین علت نام جواهر دشت را روی آن گذاشتد و بعضی نیز اعتقاد دارند که چون جنگلها به دشتهای سرسبز تبدیل شده اند و چشمه ها و زمین های مرغوب در این بخش بسیار است نام جواهردشت را بر آن گذاشته اند. آبشار رنگو در میان جنگل های سرسبز در استان گلستان بوده که به عنوان جاهای دیدنی گرگان نیز شناخته می شود. همانطور که گفتیم روستای الیمستان در دهستان چلاو قرار دارد. اگر علاقه مند به طبیعتی بکر و پر از چشم اندازهای بی نظیر هستید پیشنهاد می کنیم حتما به جنگل الیمستان آمل بروید. جنگل الیمستان در استان مازندران و شهرستان آمل قرار دارد. من گیلانی هستم و عاشق آبوهوای شمال کشور، پس برای من سفر به شمال ایران و مازندران هم یکی از بهترین جاها برای گردش است. اگر شما هم عاشق طبیعت هستید پس حتما کیسهزباله به همراه داشته باشید و زبالهها را در محیط جنگل به این زیبایی رها نکنید تا اثری از خودتان در طبیعت به جا نگذارید.

در جایی از جنگل باد تندی میوزد و در جای دیگری همه جا مه آلود است. در روستای الیمستان هم نمیتوانید جایی را برای اقامت بیابید پس برای اقامتِ شبانه، میتوانید از خانههای محلی و هتلها و مهمانسراهای شهرهای اطراف استفاده کنید. کفش مناسب یار ثابت شما در طول پیادهروی یا کوهنوردی است پس فراموش نکنید که حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید. اگر عاشق طبیعتگردی و سفر باشید حتما اسم جنگل الیمستان به گوشتان خورده است. اینجا کلکسیون کاملی از زیباییهای طبیعی است که دست به دست هم دادهاند تا الیمستان به چیزی که امروز میبینیم تبدیل شود. کمتر جاذبهای در ایران وجود دارد که وقتی آدم میبیندش میخکوب شود و هم قشنگیاش آدم را به وجد بیاورد و هم عزمتش. از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 95 سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زایندهرود، ساوه و ملاصدرا هم اکنون کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند. فاصله سوادکوه تا تهران نسبت به بسیاری از دیگر شهرهای شمال کشور کمتر است. این اختلاف دما به حدی است که در جایی مسیر هوا آفتابی و شرجی است و در منطقهای دیگر هوا بهار و خنک میشود. جایی که قرار است سفری خوش و لذتبخش را در کنار همسفرانتان داشته باشید.

اما استان گلستان بهشتی زمینی است؛ که دست کمی از بهشت آسمانی ندارد. درست در مسیر صعود به قله کمی پایینتر از قله الیمستان به دو گودال با عمق تقریبی 10 متر بر خواهید خورد که کنار هم قرار دارند. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که در سفر به فیلبند کجا میتوانید اقامت داشته باشید، خوب است بدانید که برای اقامت در این روستای زیبا گزینههای کمی دارید. پارک جنگلی نور از امکانات و خدمات تفریحی جذابی برخوردار می باشد و رستوران هایی که در این پارک قرار دارند هم همیشه شلوغ هستند. در واقع تنها زمان هایی که برای خیلی از این افراد خالی می ماند، روزهای آخر هر هفته است. بهترین زمان برای سفر به این جنگل چه زمانی است؟ البته حواستان باشد کاملاً از طبیعت مراقبت کنید و به محیطزیست و پوشش گیاهی و بهویژه جانورانِ این منطقه آسیب نزنید! اما اگر عکاس هستید یا به عکاسی کردن علاقه دارید و چشم به انتظار هستید تا بتوانید بهترین عکسها را از جنگل الیمستان و حوالی آن ثبت کنید میتوانید در هر فصلی از سال به اینجا سفر کنید؛ اما اگر شما هم باور دارید که پادشاه فصلها پاییز است میتوانید یکی از حیرت انگیزترین مناظر پاییزی را در جنگل الیمستان تجربه کنید. ارتفاع روستای الیمستان از سطح دریا زیاد و دما در اینجا پایین است. طبق این افسانه رستم برای اینکه از آب دریا بنوشد در این منطقه زانو زده و روی زمین نشسته است. خبر خوش برای آنهایی که ورزشکار و کوهنورد هستند اینکه قله الیمستان یکی از بهترین قلههای شمال کشور برای یک صعود بی دردسر و آرامشبخش است. بد نیست همین اول کار در مورد موقعیت جغرافیایی دقیق جنگل الیمستان و مسیر دسترسی به آن صحبت کنیم و اشاره کنیم که جنگل الیمستان کجاست.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد این شهر زیبا بدانید؛ مقاله گرگان کجاست را مطالعه کنید. این شهرک با ۷۵۰ هکتار وسعت به خاطر طبیعت سبز و امکانات تفریحی که دارد بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار میگیرد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره آمل و جنگل گردی در طبیعت آن داشته باشید، می توانید تا انتهای مطلب همراه ما باشید. با ما همراه باشید تا نگاهی کامل به این جنگل زیبا در نزدیکی آمل بیندازیم. الیمستان آنقدر زیبا است که در سفر به آن حس میکنید برای ساعاتی گذر ثانیههای عمر متوقف میشود. شاید کنجکاو باشید که چرا این روستا و جنگل کنار آن الیمستان نامیده شده است؟ ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۹۲ هجری چند روز را در محلی نزدیک به روستا با عنوان تنگه میخساز سپری کرده و در خاطرات سفرش از آن سخن گفته است. تهیه کنید. لباسهای محلی پشمی همچون کلاه، جوراب، دستکش، شال و… تا حد ممکن از روشن کردن آتش در محیط جنگل خودداری کنید؛ ولی اگر مجبور به این کار شدید حتما آتش را در جای باز و دور از شاخه و تنه درختان روشن کنید و در آخر بهطور کامل خاموش کنید. تماشای درختان سر به فلک کشیده؟ در آخر میتوانید ساعتها با تماشای چشم انداز روبه روی تان بنشینید و از اینکه سختی فتح را به جان خریده اید، لذت ببرید.


[ بازدید : 15505 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 14 مهر 1402 ] [ 22:10 ] [ منتشرکننده خبر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر